Важливим чинником, що впливає на формування у дітей навичок безпечної поведінки, є сприятливе розвивальне середовище в дитсадку.
Розвивальне середовище — сукупність умов (природних, культурних, соціальних), що є найприроднішими для дітей, у яких вони почуваються вільно, впевнено, і, головне, - безпечно.
Принципи організації розвивального середовища
Створюючи ефективне й безпечне розвивальне середовище, слід керуватися такими специфічними принципами:
* відповідності психологічним закономірностям розвитку дитини на певних вікових етапах;
* дитячої активності та самостійності;
* універсальності та динамічності;
* раціональної організації, комплектування та гнучкого поділу на осередки;
* позитивного емоційного навантаження (художньо-естетичне оформлення; забезпечення взаємозв'язку з традиціями родин; здоровий
психологічний мікроклімат і доброзичливі взаємини в колективі педагогів і дітей).
Насичення середовища
Щоб розвивальне середовище сприяло фізичному розвитку, збереженню та зміцненню здоров'я маленьких вихованців, збагачувало їхні знання про власний організм та правила безпеки життєдіяльності, воно потребує відповідного насичення.
Облаштовуючи територію дитсадка, слід уникати всіх можливих чинників ризику (наявність отруйних рослин, вільний доступ тварин, можливість проникнення небезпечних відвідувачів тощо).
При облаштуванні приміщень закладу особливу увагу слід приділяти матеріалам, з яких виготовлено різноманітне обладнання, та добору іграшок, їх відповідності санітарно-гігієнічним нормам, спираючись на такі нормативні документи: "Інструкція з організації охорони життя і здоров'я дітей у дошкільних закладах освіти" (затверджена наказом МОН України від 28.10.2008р. № 985); методичні рекомендації "Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах" (лист МОН України від 17.03.2006р. №1/9-153) та "Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах" (лист МОН України від 18.07.2008р. №1/9-470).
Варто подбати про те, щоб у різних осередках групових приміщень було достатньо матеріалів, які сприяють формуванню в дошкільнят навичок безпечної поведінки.
Зокрема, в осередку для сюжетно-рольових ігор можна розмістити атрибути для організації таких ігор: "Лікарня", "Служба порятунку", "Пожежники", "Міліціонери", "Водії", макети та предметно-ігрові фони (лікарня з кабінетами медичних спеціалістів, макет-карта "Вулиці нашого міста").
Вправляти дітей у дотриманні техніки безпеки можна і в будівельно-конструкторських іграх. Це, в свою чергу, потребує достатньої кількості в окремому осередку різноманітного обладнання: дерев'яних, металевих, пластмасових конструкторів, нетрадиційних і допоміжних матеріалів, модульних та великогабаритних систем, а також атрибутики, що
використовується з метою охорони життя справжніх будівельників, ремонтників — каска, жилет яскравого кольору, запобіжні знаки.
Цікавими й захопливими для малят є настільно-друковані ігри: "Друзі поспішають на допомогу", "Пригоди лікаря Айболита"; яскраві пазли "Машини — помічники людини"; парні картинки "Предмети особистої гігієни"; ігри, що публікуються в журналі "Джміль" і допомагають малюкам закріплювати знання правил безпеки життєдіяльності.
Особливо корисні для ознайомлення з правилами безпечної поведінки в довкіллі дидактичні ігри: "Безпечне — небезпечне", "їстівне — неїстівне", "Три сигнали світлофора", "Що зайве?".
В осередку ігор-драматизацій та театралізованої діяльності можуть міститися матеріали (різні види театрів, елементи декорацій, театральна бутафорія, атрибути, костюми та їхні елементи) за змістом художніх творів, у яких головні персонажі потрапляють у небезпечні ситуації. Наприклад, "Червона Шапочка", "Троє поросят", "Семеро козенят та Вовк", "Гуси-лебеді", "Золотий ключик" тощо.
Осередок художнього слова варто збагатити дитячими творами відповідної тематики: В.Маяковський "Що — добре, а що — погано"; С.Маршак "Казка про дурненьке мишеня", "Ось так неуважний"; К.Чуковський "Плутанина", "Айболить"; М.Носов "Витівники" та ін.
У фізкультурно-оздоровчому осередку, як правило, розміщено обладнання для розвитку основних рухів та фізичних якостей (м'ячі, дуги, лави, колоди, куби), рухливих та спортивних ігор (баскетбольне кільце, дартс, кільцекид, бадмінтон, кеглі). Опановуючи різноманітні фізичні вправи, діти водночас ознайомлюються з технікою їх безпечного виконання.
У природознавчому осередку можуть бути постійні та сезонні об'єкти природи, предмети догляду за ними відповідно до віку дітей. Зрозуміло, що й рослини, і тварини в жодному разі не повинні завдавати шкоди здоров'ю вихованців. Рослини слід розміщувати на спеціально облаштованих стелажах, полицях; для тварин потрібні пристосовані до їхніх потреб помешкання. Спостерігаючи щодня за об'єктами природи, діти усвідомлюють взаємозалежність усього живого, вправляються у безпечному поводженні в природному довкіллі.
У цьому осередку також можуть міститися інформаційні та наочні матеріали про природні стихійні лиха (буревій, ураган, повінь, пожежу) та їхні руйнівні наслідки, отруйні рослини, небезпечних тварин. Збагатять його і міні-центри пошуково-дослідницької діяльності та екологічних досліджень з різними ємкостями, дитячим мікроскопом, допоміжними матеріалами, не шкідливими для здоров'я. Через ігрові маніпуляції з цим обладнанням діти можуть ознайомитися з властивостями води, повітря, ґрунту, їх впливом на рослини, тварин, людей.
Збагаченню уявлень про власний організм сприятиме осередок самопізнання, в якому бажано розмістити дзеркало, зростомір, ваги, предмети особистої гігієни, друковані матеріали, що допомагатимуть формувати культурно-гігієнічні навички.
Щоб забезпечити психологічний комфорт для кожної дитини, у груповій кімнаті доцільно передбачити місце для осередку відпочинку та усамітнення. У ньому радимо створити умови, які давали б дітям можливість відпочити, заспокоїтися, позбутися негативних емоцій та агресії, поділитися з педагогом своїми переживаннями, разом розв'язати конфліктну ситуацію. Цей осередок доцільно облаштувати м'якими меблями, дитячими іграшками, бажане відокремити його ширмою.
Вдалою знахідкою стане осередок з безпеки життєдіяльності. В ньому можуть бути штучні зразки засобів з надання першої медичної допомоги, індивідуального захисту, пожежогасіння; інформаційні матеріали про правила поведінки у звичних та екстремальних ситуаціях; тематичні міні-стенди: "Миємо руки правильно", "Весела стоматологія", "Як перемогти мікробів" тощо. Такі матеріали сприятимуть вихованню самостійності, дисциплінованості, відповідальності, небайдужості до власного здоров'я, д
ОСВІТНЯ РОБОТА З ДІТЬМИ
Важливе значення у формуванні в дітей навичок безпечної поведінки та свідомого ставлення до свого здоров'я відіграє раціональний добір форм і методів педагогічної роботи, що відповідають віковим особливостям вихованців. Дошкільники сприймають навколишній світ і себе в ньому передусім на емоційному рівні, а вже потім засвоюють знання, вправляються у вміннях, збагачуючи власний досвід.
Освітню роботу з формування в дошкільнят навичок щодо безпеки життєдіяльності рекомендується здійснювати в три етапи.
- Підготовчий етап. Полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень про небезпеку що може чатувати на дітей у довкіллі. Доречні такі форми й методи роботи, як екскурсія, цільова прогулянка, спостереження, читання художніх творів, розглядання ілюстрацій, перегляд відеофільмів, мультфільмів.
- Основний етап. Робота з формування певно системи уявлень та вироблення навичок безпечно поведінки. На цьому етапі доцільно застосовувати різні види ігор з елементами безпеки життєдіяльності, бесіди, складання описових та творчих розповідей дітьми, розучування комплексів загальнорозвивальних вправ, віршів, трудові доручення тощо.
III. Практичний етап. На цьому етапі діти мають застосовувати набуті знання та вміння на практиці. Доречним буде використання таких форм і методів роботи, як розв'язання проблемних ситуацій творчих завдань, створення образів за допомогою різних засобів, пошуково-дослідницька діяльність, проведення свят, розваг, змагань, конкурсів.
Як приклад пропонуємо зразок інтегрованого освітнього циклу для старших дошкільнят "Бережіть себе, малята!" (див. додаток), в якому перед бачені різні форми, методи і прийоми педагогічно роботи з формування основ безпечної поведінки.
З метою систематизації та узагальнення уявлень дітей у дитсадку також варто періодично проводити "День безпеки" або "Тиждень безпеки". Зміст цих заходів може включати всі названі вище форми і методи роботи з дітьми, залежно від матеріально-технічних умов закладу, природних та техногенних особливостей території, на якій він розташований досвіду вихователів та підготовленості дітей.
НАЛАГОДЖЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ З БАТЬКАМИ
Важливий чинник ефективності роботи — тісна взаємодія між батьками та педагогами. Батьки мають уважно ставитися до здоров'я своїх дітей; підтримувати їхнє прагнення до самостійності, заохочувати ініціативу; допомагати знаходити вихід з різних ситуацій; радіти їхнім найменшим успіхам. Для цього варто залучати батьків до різних заходів.
Форми роботи з батьками
* Практичні семінари-тренінги "Школа спілкування з незнайомцями", "Здоров'я у спадок".
* Консультації: "За якими критеріями обирати іграшки", "Як створити безпечний простір вдома","Що робити, якщо дитина ображає інших".
* Батьківські клуби за інтересами: "Здорові малята — радість для мами і тата", "Безпечне довкілля для наших дітей".
* Спільні заходи: проекти "Зміцнюємо здоров'я дітей", "Посади дерево — врятуй планету"; виставки "Безпека в повсякденні", "Неповторні миттєвості життя"; конкурси "Найвеселіший дорожній знак", "Найкорисніша та найсмачніша страва".
Підсумовуючи, підкреслимо: завдяки правильно організованій роботі діти здобувають необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком до усвідомлення цінності не лише власного життя, а й усього живого, що є на Землі.